Twoje dziecko ciągle psoci, jest roztargnione, rozdrażnione i nadmiernie ruchliwe? Przeczytaj poniższy artykuł i dowiedz się więcej o syndromie ADHD, czyli zespole nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi.
Dla ADHD charakterystyczne jest występowanie takich objawów jak:
• Nadruchliwość
• Impulsywność
• Zaburzenia koncentracji uwagi
• Agresja
Dziecko z ADHD często ma problemy z nawiązywaniem relacji w grupie, szybko się złości i popada w konflikty z innymi. Dziecko jest przez to bardzo osamotnione i czuje się nierozumiane przez otoczenie. U dziewczynek częściej występują zaburzenia koncentracji uwagi, zaś u chłopców nadpobudliwość ruchowa. Najczęściej objawy są widoczne już ok. 5-7 r. życia. Jednak do diagnozy często dochodzi dopiero, gdy dziecko rozpoczyna edukację szkolną.
Drogi rodzicu, pamiętaj, że dziecku z ADHD można pomóc! Przede wszystkim należy poświęcić mu dużo uwagi i zrozumieć sposób jego funkcjonowania. Dziecko z ADHD jest spragnione komplementów.
Chwal i nagradzaj je nawet za najmniejszą dobrze wykonaną rzecz. Takie czynności jak odrabianie lekcji jest dla dziecka z ADHD katorgą i często sam nie jest w stanie ukończyć zadania. Dzieje się tak, ponieważ dziecko nie potrafi się skoncentrować i rozprasza je nawet najmniejszy bodziec. Postaraj się pomóc dziecku podczas odrabiania prac domowych i zorganizuj mu otoczenie tak, aby panowała cisza i spokój.
Kolejna ważna reguła to konsekwencja, dziecko nauczone jasnych przewidywalnych schematów będzie czuło się bezpiecznie.
Pamiętaj aby posługiwać się jasnymi komunikatami. Dziecko nadpobudliwe nie słyszy ok. 50 % tego, co do niego mówisz i zapamiętuje ok. 50 % z tego co usłyszy. Ma także kłopoty z planowaniem i organizowaniem.
Nie każde dziecko, które jest impulsywne i nadruchliwe ma ADHD. Jednak jeśli wydaje ci się, że Twoja pociecha cierpi na taki syndrom, skorzystaj z profesjonalnej diagnozy i wsparcia jakie oferują poradnie psychologiczno-pedagogiczne.
Literatura:
1. "Zespół nadpobudliwości psychoruchowej u dzieci" ,Tomasz Wolańczyk, Magdalena Skotnicka, Artur Kołakowski, Agnieszka Pisula, Warszawa, Komitet Ochrony Praw Dziecka, 2001.
2. "Zrozumieć dziecko z nadpobudliwością psychoruchową", Paul Cooper, Katharine Deus, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2002.
Opracowała: Anna Sokołowska, konsultantka pedagogiczna
Chcesz poinformować o konkursie, akcji lub ciekawym wydarzeniu, które organizujesz? Wyślij link do konkursu wraz z opisem na adres redakcji redakcja(@)blogimam.pl :)
lecibocian, 20.12.2024
Świąteczny wianek – praca plastyczna
lecibocian, 16.12.2024
Gwiazdkowe inspiracje: Książki dla dzieci na prezent pod cho...
maluszkowe.inspiracje, 15.12.2024
MAGA Supporters | 23-diet | Democratic National Convention
Mama Idealna, 14.12.2024
Jak reklamy kształtują wybory żywieniowe najmłodszych – wpły...
Dzieci jedzą, 14.12.2024
Rozwój kubków smakowych u dzieci – od pierwszych eksperyment...
Dzieci jedzą, 14.12.2024
Wspólne posiłki rodzinne – jak codzienny rytuał przy stole b...
Dzieci jedzą, 14.12.2024
Zdrowe odżywianie ucznia – jak dieta wpływa na uwagę i wynik...
Dzieci jedzą, 14.12.2024
Zdrowe nawyki żywieniowe dzieci – wydajne metody kształtowan...
Dzieci jedzą, 14.12.2024
Butelka na koktajl, sok, smoothie do szkoły i pracy
MatczyneFanaberie, 10.12.2024
Grzyby dla dzieci? Czy dzieci mogą jeść grzyby?
RozszerzanieDiety, 10.12.2024