Pewnie wielu rodziców zastanawia się nad zapisaniem swoich dzieci do klas lub przedszkoli integracyjnych. Wiążą się z tym jednak pewne obawy, czy aby na pewno wspólne nauczanie dzieci zdrowych i niepełnosprawnych niesie korzyści dla obu stron? Przyjrzymy się więc wadom i zaletom nauczania zintegrowanego
Ideą integracji jest aby wszyscy uczniowie bez względu, czy są zdrowi czy niepełnosprawni wychowywali się i kształcili wspólnie. Takie założenie wymaga starannego dostosowania otoczenia, materiałów nauczania i przede wszystkich programu do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów. Jest to bardzo duże wyzwanie dla nauczycieli.
Zalety nauczania zintegrowanego:
•Idea nauczania jest zdecydowanie pozytywna, zwraca uwagę na takie wartości jak równość, tolerancja, poszanowanie innych. Klasy integracyjne umożliwiają zdrowym dzieciom zrozumienie i akceptację niepełnosprawności, poznanie jak funkcjonują osoby z niepełnosprawnością w codziennym życiu. Wzmaga to również empatię i chęć niesienia im pomocy.
• Z kolei dzieciom niepełnosprawnym dana jest szansa na poznanie dużego grona rówieśników i nauka razem ze zdrowymi dziećmi. Pozytywnym aspektem jest wzrost samooceny, otwarcie się na nowe kontakty. Dzieci niepełnosprawne zauważają, że są akceptowane. Funkcjonowanie w klasach integracyjnych pokazuje im także, że nie trzeba się bać i warto przełamywać swoje słabości i lęki.
• Kolejną zaletą jest niewielka liczba osób w klasie, co sprawia, że nauczanie staje się bardziej zindywidualizowane. Nauczyciele mają więcej czasu i mogą poświęcić znacznie więcej uwagi poszczególnemu uczniowi niż w przypadku powszechnych klas.
• Dzieci niepełnosprawne mają dostosowany program nauczania, zapewnioną opiekę nauczyciela wspomagającego oraz dostęp do zajęć korekcyjnych, rewalidacyjno- kompensacyjnych.
Nauczanie zintegrowane ma również swoje słabe strony.
• Zdarza się, że dzieci zdrowe mogą być uprzedzone i zniechęcone do współpracy z niepełnosprawnymi. Grupy izolują się i integracja jest zakłócona.
• Dzieci niepełnosprawne zauważając swoje braki, i to jak odbiegają od dzieci zdrowych mogą poczuć się „gorsze” i ich samoocena może ulec obniżeniu.
• Dzieci zdrowe często czują się zrezygnowane widząc, że poziom nauczania jest dostosowany do dzieci niepełnosprawnych, przez co postęp w nauce jest powolniejszy.
• Program nauczania często jest nieprawidłowo dostosowany, nie uwzględnia realnych możliwości i ograniczeń uczniów. Z własnej obserwacji wiem, że źle poprowadzone zajęcia mogą mieć negatywne skutki, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z dziećmi nadpobudliwymi.
• Nauczyciel wspomagający musi stanowić pomoc i wsparcie dla dzieci niepełnosprawnych. Niestety byłam świadkiem sytuacji, gdy nauczyciel jedynie przechadzał się po klasie, nie reagując na trudności uczniów i ich prośby o pomoc.
• Integracja może być jedynie pozorna. Ograniczona do wspólnego przebywania w jednej klasie, bez głębszych kontaktów między dziećmi zdrowymi, a niepełnosprawnymi. W wielu przypadkach kontakt pozaszkolny między dwiema grupami nie ma miejsca.
Cel integracji niewątpliwie jest słuszny. Jednak słabe strony, które wciąż posiada sprawiają, że w praktyce budzi wiele zastrzeżeń i kontrowersji. Zmiany i udoskonalenia powinny mieć miejsce nie tylko w obszarze programu nauczania, ale również w podejściu nauczycieli, rodziców i samych dzieci.
Bibliografia:
1. Bogucka J., Kościelska M., „Wychowanie i nauczanie integracyjne”, Warszawa 1994
2. Kuszek G., „Integracja czy segregacja”, „Szkoła Specjalna” 1995 nr1
Opracowała: Anna Sokołowska-konsultantka pedagogiczna
Chcesz poinformować o konkursie, akcji lub ciekawym wydarzeniu, które organizujesz? Wyślij link do konkursu wraz z opisem na adres redakcji redakcja(@)blogimam.pl :)
W co ubrać dziecko do chrztu latem?
Katarzyna Mróz, 25.04.2024
Czy noworodki potrzebują zabawek?
Katarzyna Mróz, 24.04.2024
Jak zrobić herbatniki maślane?
Katarzyna Mróz, 24.04.2024
Katarzyna Mróz, 24.04.2024
Jak odświeżyć dziecięcy pokój?
Katarzyna Mróz, 23.04.2024
Jak zrobić dezodorant z ałunu?
Katarzyna Mróz, 23.04.2024
Katarzyna Mróz, 23.04.2024
Nagrobki granitowe - jakie pomniki mogą wyjść spod ręki rzem...
mika3008, 22.04.2024
Jak kłaść dziecko na brzuszku?
Katarzyna Mróz, 22.04.2024
Jaką wysokość czapki dla dziecka?
Katarzyna Mróz, 22.04.2024
Czy dziecko w drugiej klasie musi umieć czytać?
Katarzyna Mróz, 22.04.2024