Czy warto posyłać dzieci do szkół integracyjnych ? Słabe i mocne strony integracji

Pewnie wielu rodziców zastanawia się nad zapisaniem swoich dzieci do klas lub przedszkoli integracyjnych. Wiążą się z tym jednak pewne obawy, czy aby na pewno wspólne nauczanie dzieci zdrowych i niepełnosprawnych niesie korzyści dla obu stron? Przyjrzymy się więc wadom i zaletom nauczania zintegrowanego

Ideą integracji jest aby wszyscy uczniowie bez względu, czy są zdrowi czy niepełnosprawni wychowywali się i kształcili wspólnie. Takie założenie wymaga starannego dostosowania otoczenia, materiałów nauczania i przede wszystkich programu do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów. Jest to bardzo duże wyzwanie dla nauczycieli.

Zalety nauczania zintegrowanego:

•Idea nauczania jest zdecydowanie pozytywna, zwraca uwagę na takie wartości jak równość, tolerancja, poszanowanie innych. Klasy integracyjne umożliwiają zdrowym dzieciom zrozumienie i akceptację niepełnosprawności, poznanie jak funkcjonują osoby z niepełnosprawnością w codziennym życiu. Wzmaga to również empatię i chęć niesienia im pomocy.

• Z kolei dzieciom niepełnosprawnym dana jest szansa na poznanie dużego grona rówieśników i nauka razem ze zdrowymi dziećmi. Pozytywnym aspektem jest wzrost samooceny, otwarcie się na nowe kontakty. Dzieci niepełnosprawne zauważają, że są akceptowane. Funkcjonowanie w klasach integracyjnych pokazuje im także, że nie trzeba się bać i warto przełamywać swoje słabości i lęki.

• Kolejną zaletą jest niewielka liczba osób w klasie, co sprawia, że nauczanie staje się bardziej zindywidualizowane. Nauczyciele mają więcej czasu i mogą poświęcić znacznie więcej uwagi poszczególnemu uczniowi niż w przypadku powszechnych klas.

• Dzieci niepełnosprawne mają dostosowany program nauczania, zapewnioną opiekę nauczyciela wspomagającego oraz dostęp do zajęć korekcyjnych, rewalidacyjno- kompensacyjnych.

Nauczanie zintegrowane ma również swoje słabe strony.

• Zdarza się, że dzieci zdrowe mogą być uprzedzone i zniechęcone do współpracy z niepełnosprawnymi. Grupy izolują się i integracja jest zakłócona.

• Dzieci niepełnosprawne zauważając swoje braki, i to jak odbiegają od dzieci zdrowych mogą poczuć się „gorsze” i ich samoocena może ulec obniżeniu.

• Dzieci zdrowe często czują się zrezygnowane widząc, że poziom nauczania jest dostosowany do dzieci niepełnosprawnych, przez co postęp w nauce jest powolniejszy.

• Program nauczania często jest nieprawidłowo dostosowany, nie uwzględnia realnych możliwości i ograniczeń uczniów. Z własnej obserwacji wiem, że źle poprowadzone zajęcia mogą mieć negatywne skutki, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z dziećmi nadpobudliwymi.

• Nauczyciel wspomagający musi stanowić pomoc i wsparcie dla dzieci niepełnosprawnych. Niestety byłam świadkiem sytuacji, gdy nauczyciel jedynie przechadzał się po klasie, nie reagując na trudności uczniów i ich prośby o pomoc.

• Integracja może być jedynie pozorna. Ograniczona do wspólnego przebywania w jednej klasie, bez głębszych kontaktów między dziećmi zdrowymi, a niepełnosprawnymi. W wielu przypadkach kontakt pozaszkolny między dwiema grupami nie ma miejsca.

Cel integracji niewątpliwie jest słuszny. Jednak słabe strony, które wciąż posiada sprawiają, że w praktyce budzi wiele zastrzeżeń i kontrowersji. Zmiany i udoskonalenia powinny mieć miejsce nie tylko w obszarze programu nauczania, ale również w podejściu nauczycieli, rodziców i samych dzieci.

Bibliografia:

1. Bogucka J., Kościelska M., „Wychowanie i nauczanie integracyjne”, Warszawa 1994

2. Kuszek G., „Integracja czy segregacja”, „Szkoła Specjalna” 1995 nr1

Opracowała: Anna Sokołowska-konsultantka pedagogiczna

Komentarze Facebook

Najnowsze

Małe Codzienności
Małe Codzienności
Małe Codzienności
Małe Codzienności
Małe Codzienności
Małe Codzienności
Małe Codzienności
Małe Codzienności
Małe Codzienności
Małe Codzienności

Aby dodać treść zaloguj się lub wyślij na adres redakcji)

Spróbujcie na chwilę przenieść się do tego zapomnianego świata listów i weźcie udział w naszym konkursie na najpiękniejszą pocztówkę „Pozdrowienia z domu”!

"Pozdrowienia z domu”? A czemu nie! Przywykliśmy do pozdrowień z nad morza, z gór, z Korsyki lub Egiptu… Na pewno wiele jeszcze takich pozdrowień wyślecie i otrzymacie. Teraz wszyscy powinni zostać w swoich domach, ale to też miejsca inspirujące i niezwykłe, w których można robić wiele ciekawych rzeczy. 

Zróbcie więc pocztówkę „Pozdrowienia z domu” i zostańcie w domach, nie dając się nudzie! #pozdrowieniazdomu #zostańwdomu

Co trzeba zrobić?

Przygotuj pocztówkę metodą kolażu, czyli przyklejając do kartki najróżniejsze domowe skarby, możesz coś domalować lub dopisać. Możesz zainspirować się pocztówkami Pani Marianny Sztymy. 

Na każdej pocztówce obowiązkowo musi znaleźć się napis „Pozdrowienia z domu!”. Format pocztówki - A6.
Sfotografuj ją i prześlij na adres podany na dole strony. To nam wystarczy. Pocztówka niech zostanie u ciebie, gdy będzie można wychodzić na pocztę, mamy nadzieję, że wyślesz ją do kogoś kogo bardzo lubisz.

Do wygrania:

Nagrody! Będą! A jakże! Dla 3 pierwszych miejsc przygotujemy zestawy książek -  dostosujemy je do wieku uczestnika:)  Będą o podróżach i przygodach, bo wiemy, że takie lubicie.
10 osób (w tym 3 pierwsze miejsca) otrzymają skarby niezwykłe - prawdziwe pocztówki od Pani Marianny Sztymy. Zaprojektowane przez nią i mamy nadzieję z serdecznymi pozdrowieniami! :)

Termin nadsyłania prac - 9 kwietnia 2020.

Zwycięzcy zostaną wyłonieni i poinformowani o wygranej drogą mailową do dnia 15 kwietnia 2020.

Konkurs organizowany przez CzasDzieci.pl oraz Międzypokoleniowy Festiwal Literatury Dziecięcej.

Więcej informacji o zasadach konkursu i polityce prywatności na stronie współorganizatora: Konkurs plastyczny - CzasDzieci.

Chcesz poinformować o konkursie, akcji lub ciekawym wydarzeniu, które organizujesz? Możesz to zrobić z poziomu swojego profilu na BlogiMam:)

Kochane Mamusie, nadeszła ta długo oczekiwana chwila, staruszka BlogiMam odmłodniała! I jest teraz Super Laską! haha:)

Jak Wam się podoba?

Gdybyście zauważyły jakieś techniczne problemy, proszę piszcie od razu! Na FB lub w komentarzach tutaj, dziękujemy:*

Patronat BlogiMam

Wpisy z blogów Mam

NAJLEPSZE KAWIARNIE W KATOWICACH

ktosnaprzyczepke, 21.10.2020

PLAC ZABAW TRÓJMIASTO

ktosnaprzyczepke, 21.10.2020

SZCZĘŚCIE

ktosnaprzyczepke, 21.10.2020

Karma dla psa

natalcia85, 20.10.2020

Mleko kozie dla niemowląt?

RozszerzanieDiety, 19.10.2020

Alzacja – Park Małego Księcia

Anonymous, 18.10.2020