Gotowana kiszona kapusta (bez mięsa)

W okresie jesienno-zimowym, zwanym również sezonem przeziębień i grypy, gdy dostęp do świeżych owoców i warzyw jest bardzo ograniczony, warto posiłkować się kiszonkami.
Kiszone warzywa (lub owoce) dostarczają nam szereg witamin i minerałów, są doskonałym źródłem błonnika, zawierają przeciwutleniacze dzięki czemu wykazują właściwości antynowotworowe (szczególnie kiszona kapusta). Ale co istotne właśnie w tym zimowym okresie - są naturalnym probiotykiem. Podczas procesu kiszenia cukry proste ulegają rozkładowi do kwasu mlekowego. Licznie namnażające się bakterie fermentacji mlekowej wpływają korzystnie na pracę przewodu pokarmowego, wspomagając wchłanianie i trawienie, regulując skład naszej mikroflory jelitowej oraz chroniąc przed rozwojem bakterii gnilnych. Powstały kwas mlekowy oczyszcza organizm z toksyn i wspomaga naszą odporność. Najlepiej spożywać kiszonki na surowo, wtedy wyciągniemy z nich najwięcej. Ale ponieważ składniki odżywcze, witaminy i minerały w procesie fermentacji przenikają do soku, jest on równie wartościowy jak ukiszone warzywa czy owoce.
Dlatego kapustę do tego przepisu odciśnij nad szklanką i popijaj pyszny, zdrowy sok podczas gotowania obiadu. I co istotne, wybierz kapustę kiszoną (naturalnie) a nie kwaszoną. Niestety sklepowe kiszonki są często wspomagane substancjami dodatkowymi i posiadają mniej walorów zdrowotnych, niż te powstałe na drodze naturalnej fermentacji.

Komentarze Facebook